1. Jaká byla Vaše počítačová
historie (kdy jste se k počítacům dostal, který
nejvíce přirostl k srdci a zda se jim věnujete i v
současnosti) ?
Počítače mě zajímaly již od doby kdy se začaly
prodávat první osmibitové osobní počítače, u
nás zejména ZX81. Ten jsem viděl na vlastní oči
(a taky si na něm zahrál pár her) poprvé v
radioamatérském klubu. Mysím že to bylo někdy v
roce 82. Takže sem pak četl všechno co mi přišlo
do ruky (zejména Amatérské rádio).
Asi o rok později si tehdy někdo v klubu
pořídil ZX Spectrum a to na mě zapůsobilo ještě
víc než první ZX 81. Hlavně kvůli barevné
grafice a zvuku. Vlastní počítač (ani nikdo z
nejbližších kamarádů) jsem neměl, ale pak zcela
načekaně můj táta, který se o počítače také
zajímal, koupil SHARPa. No a tím to pro mě opravdu
začalo.
2. Mezi sharpisty jste byl uznávaným
programátorem - kterých programů z
vlastní dílny si vážíte nejvíce?
Myslím že určitě grafického editoru MZ paint,
zejména ve své poslední verzi to byl
nejrozsáhlejší program, který jsem na osmibitové
počítače udělal.
3. Měl jste nějaké vetší plány ješte
před tím, než jste SHARPa opustil? V intru k
MogMogovi 2 se píše např. o hře ARGO a Mystery of
Nile, které už zřejmně nikdo nespatřil...
Kolem roku 93 už bylo jasné že SHARP pomalu
končí, stále více lidí přecházelo na PC či
Amigu, takže jsem měl krátce Amigu a pak PC (u
kterého jsem zůstal dodnes). Zajímal jsem se
krátce o programování na Amigu, nakonec ale po
přechodu na PC, jsem si začal hrát s grafikou ke
které mě to vždycky táhlo.
A tak začala práce na projektu ARGO. Po dlouhé
práci vyšla v roce 1998 u JRC. Hru samotnou jsem
ale neprogramoval, byl jsem odpovědný za grafiku a
vedení projektu. Byla to renderovaná sci-fi
adventura na 2CD, ale bohužel v té době již byl
trh orientován na plně 3D hry, takže se nakonec
prodalo pouze asi 1500 kusů a navíc jen v ČR, i
když jsme měli i plně anglickou verzi včetně
dabingu. V současnosti se živím programováním
WWW aplikací a WEBdesignem.
4. Jak vybaveného jste SHARPa měl a v
jakém prostředí jste pro něj vyvíjel programy?
Až do roku 1987 jsem měl pouze základní verzi s
kazetovým magnetofonem (jediné rozšíření byla
VRAM na 32kb). Prvním větším rozšířením byl
RAMDISK 128kb (paměti tehdy přivezl táta z NDR) a
pak někdy v roce 1999 to byl floppy 5.25".
Krátce jsem měl i 1MB ramdisk, pak přišlo
experimentování s dalšími periferiemi. Nejdřív
myš, pro kterou jsem upravil i MZ Paint, pak A/D
převodník na digitalizaci hudby, no a poslední
periferií byla Floppy mechanika 3.25".
5. Jaký byl Váš vztah k distributorským
firmám (BBS, MZX Software, ...) ?
Vztah s MZX byl spíš obchodní, kromě setkání na
Lipně jsme se viděli jen asi třikrát, jelikož do
Budějovic bylo poměrně daleko. Někdy v roce 1991
jsme se dali dohromady s BBS (z Teplic do Děčína
je to kousek), pracovali jsme právě na hře ARGO a
náš vztah je vcelku přátelský až dodneška.
6. Zavzpomínáte si rád na časy kdy byl
SHARP králem, případně co říkáte na současný
stav české a zahraniční SHARP scény? Chtěl by
jste něco vzkázat současným fanouškům?
Abych se přiznal, po přechodu na PC jsem
se o SHARPa přestal zajímat téměř úplně,
takže co se dělo dále opravdu nevím.
Jedna věc, která by mohla osmibitové
počítače trochu oživit - kdyby byly dostupné
emulátory na poslední typy mobilů (těmi s Javou a
velkými barevnými displeji), určitě by se našla
spousta lidí co by je využila. Obávám se však,
že vývoj by byl vzhledem k nejednotným API pro
jedntlivé typy mobilů komplikovaný a neefektivní.
Takže opravdu asi zůstanou je historií.
Každopádně mnoha lidem dali spoustu zkušeností,
které pak mohli využít na vyšších typech
počítačů.