Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz

novinky  |  články  |  hardware  |  emulátor  |  ostatní  |  download  |  odkazy  |  kniha návštěv

 

KAREL TVRDÍK - ROZHOVOR

1. Jaká byla Vaše počítačová historie (kdy jste se k počítacům dostal, který nejvíce přirostl k srdci a zda se jim věnujete i v současnosti) ?

Počítače mě zajímaly již od doby kdy se začaly prodávat první osmibitové osobní počítače, u nás zejména ZX81. Ten jsem viděl na vlastní oči (a taky si na něm zahrál pár her) poprvé v radioamatérském klubu. Mysím že to bylo někdy v roce 82. Takže sem pak četl všechno co mi přišlo do ruky (zejména Amatérské rádio).

Asi o rok později si tehdy někdo v klubu pořídil ZX Spectrum a to na mě zapůsobilo ještě víc než první ZX 81. Hlavně kvůli barevné grafice a zvuku. Vlastní počítač (ani nikdo z nejbližších kamarádů) jsem neměl, ale pak zcela načekaně můj táta, který se o počítače také zajímal, koupil SHARPa. No a tím to pro mě opravdu začalo.


2. Mezi sharpisty jste byl uznávaným programátorem - kterých programů z
vlastní dílny si vážíte nejvíce?

Myslím že určitě grafického editoru MZ paint, zejména ve své poslední verzi to byl nejrozsáhlejší program, který jsem na osmibitové počítače udělal.


3. Měl jste nějaké vetší plány ješte před tím, než jste SHARPa opustil? V intru k MogMogovi 2 se píše např. o hře ARGO a Mystery of Nile, které už zřejmně nikdo nespatřil...

Kolem roku 93 už bylo jasné že SHARP pomalu končí, stále více lidí přecházelo na PC či Amigu, takže jsem měl krátce Amigu a pak PC (u kterého jsem zůstal dodnes). Zajímal jsem se krátce o programování na Amigu, nakonec ale po přechodu na PC, jsem si začal hrát s grafikou ke které mě to vždycky táhlo.

A tak začala práce na projektu ARGO. Po dlouhé práci vyšla v roce 1998 u JRC. Hru samotnou jsem ale neprogramoval, byl jsem odpovědný za grafiku a vedení projektu. Byla to renderovaná sci-fi adventura na 2CD, ale bohužel v té době již byl trh orientován na plně 3D hry, takže se nakonec prodalo pouze asi 1500 kusů a navíc jen v ČR, i když jsme měli i plně anglickou verzi včetně dabingu. V současnosti se živím programováním WWW aplikací a WEBdesignem.


4. Jak vybaveného jste SHARPa měl a v jakém prostředí jste pro něj vyvíjel programy?

Až do roku 1987 jsem měl pouze základní verzi s kazetovým magnetofonem (jediné rozšíření byla VRAM na 32kb). Prvním větším rozšířením byl RAMDISK 128kb (paměti tehdy přivezl táta z NDR) a pak někdy v roce 1999 to byl floppy 5.25".

Krátce jsem měl i 1MB ramdisk, pak přišlo experimentování s dalšími periferiemi. Nejdřív myš, pro kterou jsem upravil i MZ Paint, pak A/D převodník na digitalizaci hudby, no a poslední periferií byla Floppy mechanika 3.25".


5. Jaký byl Váš vztah k distributorským firmám (BBS, MZX Software, ...) ?

Vztah s MZX byl spíš obchodní, kromě setkání na Lipně jsme se viděli jen asi třikrát, jelikož do Budějovic bylo poměrně daleko. Někdy v roce 1991 jsme se dali dohromady s BBS (z Teplic do Děčína je to kousek), pracovali jsme právě na hře ARGO a náš vztah je vcelku přátelský až dodneška.


6. Zavzpomínáte si rád na časy kdy byl SHARP králem, případně co říkáte na současný stav české a zahraniční SHARP scény? Chtěl by jste něco vzkázat současným fanouškům?

Abych se přiznal, po přechodu na PC jsem se o SHARPa přestal zajímat téměř úplně, takže co se dělo dále opravdu nevím.

Jedna věc, která by mohla osmibitové počítače trochu oživit - kdyby byly dostupné emulátory na poslední typy mobilů (těmi s Javou a velkými barevnými displeji), určitě by se našla spousta lidí co by je využila. Obávám se však, že vývoj by byl vzhledem k nejednotným API pro jedntlivé typy mobilů komplikovaný a neefektivní. Takže opravdu asi zůstanou je historií. Každopádně mnoha lidem dali spoustu zkušeností, které pak mohli využít na vyšších typech počítačů.

 

 

 

Copyright 2003 by ZA Software, zdeneka@seznam.cz