wz

novinky  |  články  |  hardware  |  emulátor  |  ostatní  |  download  |  odkazy  |  kniha návštěv

 

KAREL ŠUHAJDA - ROZHOVOR

1.Jaká byla Vaše počítačová historie, jak jste se dostal k MZ-800 a zda (a jak) se věnujete počítačům i nyní?

Zkusím to shrnout stručně - první počítač ke kterému jsem se dostal jako programátor, byla kopie EC 1040 firmy IBM. Následoval ZX-81, PMD-85, ZX-Spectrum, Atari ST a pak již to byly téměř výhradně počítače třídy PC. K MZ-800 jsem se dostal jaksi bokem, nejvíc zkušeností s ním jsem získal právě při práci na Hlípě, kdy jsem ho měl půjčený delší dobu. Teď se počítačům věnuju také, jednak se jimi živím, protože pracuju jako programátor, ale také je používám jako zdroj zábavy, to především doma.

2.Byl jste autorem legendární Hlípy, která na MZ-800 překonávala v té době snad vše, co bylo pro tento počítač vytvořeno. Mohl by jste objasnit tajemství jejího jména a co Vás k napsání této hry vedlo?

Jméno Hlípa vzniklo takovým docela zvláštním způsobem. Šli jsme jednou s mojí přítelkyní po městě a já jsem se nahlas rozhořčoval nad nejrůznějšími nesmyslnými zkratkami, které se tehdy zhusta objevovaly. Mezi jiným jsem řekl, že to už by mohli hlídanému parkovišti říkat Hlípa. To slovo mi nějak utkvělo v hlavě, po čase se vrátilo a já jsem se zamyslel nad tím, co mi samo o sobě připomíná - a napadlo mě, že by to mohla být taková kulička hmoty, taková měňavka která se pohybuje tak, že se přelévá. A také mě napadlo, že něco takového by mohl být velmi dobrý námět na hru.

3.V jakém prostředí a jazyce byla Hlípa pro SHARPa vytvářena, případně na které další počítače byla portována?

Hlípa původně vznikla pro počítač PMD-85 a to v assembleru DAM. Na MZ-800 jsem ji portoval, ale teď už vám opravdu nedokážu říct, v jakém programu jsem ten port dělal. Port nebyl zcela triviální, například veškerá grafika se musela udělat znovu a barevně (PMD-85 byl černobílý počítač). Bohužel jsem tenkrát měl k dispozici jen černobílou televizi, takže barvy jsem tam dával odhadem a s odstupem času musím říct, že se mi to moc nepovedlo. Další port, tentokrát na Atari-ST byl co se týká barev úspěšnější, možná proto, že jsem už měl možnost hru několikrát vyzkoušet na barevné televizi. PMD-85, MZ-800 a Atari-ST byly jediné počítače, pro které jsem hru udělal. Sice jsem uvažoval o jejím přepsání i pro PC, ale nikdy jsem k tomu nenašel čas. V poslední době jeden nadšenec pracuje na portu pro Palmtop, ale mám pocit, že na tomto poli práce také moc nepostupují.

4.Napsal jste ještě další hry či programy pro osmibitové počítače, které nejsou tolik známé?

V době, kdy jsme psali programy pro PMD-85, vzniklo v našem klubu elektroniky poměrně velké množství her pro tento počítač. Jedna z prvních se jmenovala Willy Walker a šlo o obdobu tehdy známé hry Jet Set Willy pro ZX Spectrum, ovšem s mnohem horší grafikou. Pro jiné počítače jsem s výjimkou portů Hlípy již hry nevytvářel. Co se týká programů které nejsou hrami - programováním se živím, takže tahle otázka je bezpředmětná.

5.Mnoho programátorů vkládalo do svých her různé "fígle" a hříčky, které se aktivovaly např. stiskem určité kombinace kláves apod. Má i hlípa v sobě něco, co nám zůstalo utajeno? :-)

Jediná "hříčka" tohoto typu, o které ale nejspíš každý ví, je, že pokud Hlípu necháte nějakou dobu na pokoji, začne sama lézt kam ji napadne. Následky si pak musí přičíst každý sám. Poněkud rozšířená byla tahle vlastnost ve verzi pro Atari-ST - když jste nechali Hlípu na pokoji od samého začátku, spustilo se jakési "demo", při kterém Hlípa prolezla relativně velké množství místností.
Mnoho "hříček" bylo v původní verzi pro PMD-85, ale všechny byly programátorského rázu. Byla tam řada různě zamaskovaných zabezpečení proti změnám v programu a datech, díky kterým Hlípa dlouho odolávala pokusům různých hackerů o dosažení její nesmrtelnosti. Tyhle věci ale byly jen ve verzi pro PMD-85, na další počítače jsem je už nepřenášel protože to bylo příliš náročné.

S pozdravem,

Karel Šuhajda

 

Copyright 2003 by ZA Software, zdeneka@seznam.cz